maandag 15 oktober 2012

Nul



 

Neef S. werd 18 en om dat te vieren wilde hij graag zijn familie doodschieten. Omdat dat een hoop gedoe geeft - je bent 18, het leven begint zo ongeveer, dus is het zonde om er gelijk een potje van te maken - sprak hij de wens uit om met ons te lasergamen.
Eerst kon ik niet, toen wilde ik niet, toen sputterde ik tegen, maar uiteindelijk ging ik overstag.
En nu is het hek van de dam en daag ik jullie uit. Vooral als je dood bent kun je heerlijk onbezorgd achter vijanden aanrennen.
Ik vraag me af of jullie de scorelijst kunnen lezen, maar geloof me: de hoogste score is 5325 (dan heb je veel meer mensen gedood dan dat je zelf bent omgelegd, maar je hebt wel eigen teamgenoten vermoord, anders was je wel op een 50-tal geëindigd). De laagste -1250 (je stond veel midden in de zaal, werd aan een stuk doodgeschoten, terwijl je probeerde je geweer van je vestje te krijgen, wat niet meeviel, want het was donker en je eigen licht viel ook de hele tijd uit, omdat je dus steeds werd doodgeschoten. (En dat dit om mijn vader zou gaan, wil ik alleen maar krachtig ontkennen, ik ken de man niet, het was donker.))
Neef staat op een mooie tweede plaats, zijn vader op drie, terwijl zijn moeder nog onder mij bungelt, dus van wie hij het heeft, moge duidelijk zijn.
Maar wat ik wilde zeggen: ik ben geëindigd op een ronde 0.
Als het leven poëtisch kan zijn, geldt dat helemaal voor lasergamen. Ik legde aan de tafel moordlustige en overleden familieleden uit: dit is waarvoor ik sta, ik heb gespeeld zoals ik leef - nutteloos - en eindig met volle overtuiging op 0.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit spel legt veer bloot van de menselijke inborst.Daar zijn geen dure sessies voor nodig bij de psychiater. Het heeft zeker te maken met onbewuste agressieve moordzucht en met vredelievendheid. Dan zegt een negatieve uitslag wel meer dan zo'n nietszeeggende NUL.

Flopke zei

Jaha anoniem, dat is zo, maar het heeft toch ook wel te maken met enige oplettendheid bij de uitleg vooraf. Uitleg over hoe je het geweer van je vestje kunt klikken bijvoorbeeld...