woensdag 29 januari 2014

In gesprek met mijn energieleverancier



Er gebeuren zoveel belangrijke dingen achter deze schermen, dat het moeilijk is om de onbelangrijke zaken nog te zien waarover ik kan schrijven. Maar vooruit, het is een kwestie van tijd maken voor de zaken die er niet toe doen. Opdat jullie weten dat ik er nog ben.
Vanochtend wist ik het ineens zeker: ik wil een thermostaat op mijn telefoon, zodat ik op afstand de verwarming kan regelen. Want dan bespaar ik energie en bezuinig ik op mijn stookkosten. Ik zocht bij mijn energieleverancier op de site en kreeg verwarrende informatie. Ik kon een e-thermostaat van bijna 200 euro aanschaffen. Daarbij kon ik nog een abonnement krijgen op een dienst zodat ik via een beveiligde site mijn thermostaat kon regelen. Uit de informatie kon ik niet opmaken of ik dat abonnement verplicht was of dat het zonder kon.
Eerst probeerde ik te mailen, maar dan moest ik mijn acht-cijferige klantcode meesturen en met mijn klantcode heb ik geen band. Ik weet mijn naam uit mijn hoofd en dat vind ik al heel wat. Daarom heb ik mijn energieleverancier gebeld.
Na een uitgebreid keuzemenu - men krijgt voor minder een zenuwinzinking - kreeg ik een prettige stem aan de telefoon. Daarvoor verdient mijn energieleverancier een pluim, maar ook hij kon de informatie niet van de site halen. Hij ging het een collega vragen, of hij me even in de wacht mocht zetten?
Maar natuurlijk mocht dat. Hij wel. Had ik even tijd om me af te vragen waarom die collega eigenlijk dan niet zelf aan de telefoon zat.
Hij kwam terug met de mededeling dat het inderdaad alleen in combinatie zou werken. Een e-thermostaat zonder abonnement was compleet met draadjes en montagekit en zo, je toch had er niet veel aan.
'Dan gaat het over,' zei ik. 'Ik wil best bezuinigen, maar het moet me geen geld gaan kosten.'
Ik kreeg niet de indruk of hij dit begreep, hij vroeg alleen of ik nog andere vragen had.
'Nee,' zei ik. 'Althans geen vragen waarmee u me kunt helpen.'
Dat was niet onaardig bedoeld, ik was vooral reëel. Voor mij was hij immers de man die me uitsluitend informatie kon geven over zaken die mij en mijn energieleverancier aangingen.
Maar hij viel stil.
Ik ook.
En toen hebben we maar opgehangen.

3 opmerkingen:

gewebkijk wetens en onwetenswaardigheden zei

enfin je bent er nog.

Flopke zei

Maar als ik er niet meer was geweest, had ik daar ook wel iets over geschreven hoor.

gewebkijk wetens en onwetenswaardigheden zei

dat is een hele geruststelling. :)