zondag 22 februari 2009

De goede verstaander


In de Volkskrant een stukje over talen die dreigen te verdwijnen. Er zijn bijna 200 talen met minder dan tien gebruikers.
Wat me nog meer fascineerde: ruim een dozijn talen worden nog maar door één persoon gesproken.
En dan ga ik me dingen afvragen als: tegen wie hééft zo'n ééntaalgebruiker het dan de hele tijd? En hoe weten we dit eigenlijk?
Maar ook: Wurlich protmel Bãttema un De Vrîes?
Op die laatste vraag zal ik later zelf wel antwoord geven.
(Maar om alvast een hint te geven: zie illustratie...)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Waarom heb ik dat artikel gemist? Ergens in Letland is er een volkje dat een raar soort Fins brabbelt. Welgeteld 15 mensen...

Flopke zei

Ha Suus, als ik het me goed herinner stond het in het eerste katern van de zaterdagkrant. Was niet zo heel opvallend bericht verder.

Anoniem zei

Ha, bedankt! Heb het via internet opgespoord. Ontzettend interessant!