maandag 4 oktober 2010

Drama van mijn ingezonden brief I




Vorige week schreef ik een brief voor de krant.
Dit is hem.
En hieronder de tekst. Althans: het is de versie die ik stuurde. Zo had hij erin moeten komen...

Typisch publieke omroep

Welke programma’s hebben typisch de signatuur van de publieke omroep en welke programma’s horen bij de commerciëlen thuis? Hierover woedt een heftige discussie in de media, maar volgens mij is het simpel.

Een programma op een publieke zender onderscheidt zich doordat het niet wordt onderbroken door reclames, er verschijnen tijdens het programma geen oplichtende tekstbalken of opvallende logo’s bovenaan het scherm om reclame te maken voor andere programma’s. In films worden geen scènes gemonteerd waarin plots een bn’er verschijnt die aandacht vraagt voor een spelshow. En als de ondertiteling uitvalt, duurt het over het algemeen geen half uur voor men het in de gaten krijgt.

Hierdoor kan men zich er beter op concentreren en het maakt dat een beetje populair programma per saldo – en nu maak ik een grove schatting – gemiddeld 75 procent langer duurt bij een commerciële zender, dan hetzelfde programma dat wordt uitgezonden bij de publieke omroep.



Geen opmerkingen: