woensdag 10 december 2008

Seks en de kredietcrisis: afrondende overpeinzingen



Seks en de kredietcrisis, ik zoog het uit mijn duim. Wist niet dat er een link bestond. Maar er is wel degelijk iets aan de hand, hoewel we nog steeds niet weten wat precies.
Dating sites beleven drukke tijden, schrijft de ene site. Er is minder seks dan ooit, schrijft trendwatcher Marian Salzman op een anders site. Het is natuurlijk de vraag hoe ze dat precies weet. Op Twitter voerde ik een korte discussie met 'karin' en 'Glorycookie' over of ze dit uit eigen ervaring weet (haar man of minnaar laat het afweten), of het op grond van veldonderzoek concludeert (waarbij je je afvraagt hoe ze binnenkwam bij de vele slaapkamers die ze heeft bezocht).
Ik blijf er ondertussen bij: hoe sterker de koersen schommelen, hoe frequenter de seks. Dat las ik namelijk in het boek Zijn dominante mannen aantrekkelijker. Een populair boek vol met psychologisch onderzoek over verleiding, vooral geschikt om straks tijdens het kerstdiner af en toe de knuppel in het hoenderhok te gooien, of iemand benard in de hoek te drijven. Heftige emoties maken ons inderdaad vatbaarder voor verleiding. Dit blijkt onder meer uit een experiment waarin mannen een brug moesten oversteken. In het ene geval was het een hangbrug met losse planken die over een ravijn leidde, in het andere geval een minder enge vaste brug. Aan de overkant werd hen gevraagd commentaar te geven op een foto van een vrouw. Degenen die de hangbrug waren overgestoken, kregen bij de foto beduidend meer erotische gedachten.
Hetzelfde kwam uit ander onderzoek naar voren: een bedreigende situatie maakt mensen vatbaarder voor verliefdheid. En dus zullen de duikelende koersen ook wel voor een hoop erotisch plezier zorgen.
Dit thema is nu wel uitputtend behandeld. De volgende keer meer over een onderwerp als: wat heeft iemand als Gerard Joling met het Moslimterrorisme te maken?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is jouw blog en als jij het onderwerp uitputtend vindt behandeld, dan doe ik er natuurlijk het zwijgen toe. Maar toch, ik vroeg mij af of een man die een eng ravijn oversteekt aantrekkelijker wordt gevonden dan als het een ongevaarlijke vaste brug is. Dus roept het kijken naar een risico ook heftige emoties op? Gezien de sex appeal van de mannen van Jackass in ieder geval niet altijd...

Flopke zei

Ik geloof dat dat volgens de theorie ervan afhangt hoeveel emoties de kijker ervaart. Als het erg spannend is om te zien, zal ook de toeschouwer vatbaarder worden. Of die vervolgens op de overstekende man valt, of op een andere man die zich in de buurt bevindt, dat is weer een ander verhaal. Dat maakt volgens mij niet uit. Dus als je bij Jackass veel spanning ervaart, hoef je vervolgens niet per se op de Jackass-mannen te vallen, maar dan zou je ook vatbaarder kunnen worden voor de mannen die op de bank met je mee zitten te kijken.

Anoniem zei

Dat van die brug is een experiment naar het concept 'attributie van arousal'. In feite ervaren de mannen op de hoge brug bepaalde ervaringen (trillende benen, zweethandjes), en als ze daarna een mooie vrouw tegenkomen denken ze dat ze die fysieke ervaringen door haar ervaren. Oftewel: simpele 'angst' wordt ineens 'verliefdheid'.

Je zou ook kunnen zeggen dat mannen die zich bang voelen voor de toekomst (dus een knoop in hun buik hebben/zenuwachtig zijn) misschien deze fysieke ervaring toeschrijven aan hun vrouw: die vrouw naast me op de boek bezorgt me een naar gevoel in de buik, oftewel: minder seks door de kredietcrisis.

(Een kleine noot van een studente psychologie die toevallig deze theorie errug interessant vindt.)

Flopke zei

Je hebt helemaal gelijk, Rose. (Ik heb ook ooit psychologie gestudeerd. Nu je het zegt, attributie van arousal, het was weggezakt.) En van die man met een knoop in zijn buik, klinkt ook heel plausibel.