maandag 23 juli 2007

Opa 100

Kijk, dit is de 100ste verjaardag van opa. Het is niet wat jullie denken: hij is niet schuw, hij is niet weggelopen. Nee, hij is er niet meer. Vier jaar geleden draaide een dame van de thuiszorg zich van hem af, hoorde hem zuchten en toen ze zich terugdraaide, was hij weg. Het werd hoog tijd, want hij wilde al lang niet meer. Afgelopen zondag zou hij 100 zijn geworden en dat hebben we gevierd op de plek waar hij graag kwam: een van de meest verschrikkelijke restaurants van Nederland. Het is er niet gezellig, opa had last van het lawaai en ze kunnen niet koken. (Voor zover ze pogingen doen, is dat lang geleden, want het eten ligt al uren onder een warmhoudlamp onder een langzaam uitdrogende dikke laag van een of andere saus.)
We zijn er dus nog een keer gaan eten met familie. De laatste keer wat mij betreft. Eigenlijk had het de laatste keer moeten zijn toen ik ooit asperges met ham at en zalmgraten op mijn bord aantrof. Ze serveerden ook asperges met zalm en de garnering gebruikten ze dus vaker. Ik heb er niets van gezegd, om opa te sparen, maar ik heb nog dagen lopen rillen en heb er tot op de dag van vandaag spijt van dat ik mijn mond gehouden heb.
Maar goed, opa kwam er graag. En nu was hij ernstig afwezig.
Dat geeft te denken: moet je wel zo afwezig zijn Flopke? Want straks is het te laat.
(Ik mag graag over de dood denken en over andere dingen waarvan een gemiddeld mens vindt dat je ze beter kunt negeren.)

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Goedzo, Flop, je begint te beseffen dat de levenden best aanwezig mogen zijn. En ja: jij hoort daar dus ook bij! Sterker nog: andere levenden stellen je aanwezigheid zeer op prijs. Je blog ontwikkelt een thrillerachtige spanningsboog. Ook anderen, zoals I.N., merken dat op. We wachten op de ontknoping. Toch hoop ik dat die nog een tijd op zich laat wachten, zoals dat hoort in een werk van de lange adem. Maar de blog als pageturner: dat is mooi. Mooi stukje ook, over je opa.

Siske

Flopke zei

We weten niet waar het heen gaat. Zal Flopke eerder sterven dan ze haar gezicht laat zien?
Kijk morgen weer naar... Flopke.blogspot.com.

Anoniem zei

Beste Flupke,

Je hebt me inmiddels ook in de ban, wie is ze, waar is ze, wat denkt ze, hoe zien haar handen er vandaag uit, hoe steekt haar haar nu weer nieuwsgierig en weerbarstig de wereld in..ik kan geen genoeg van je krijgen..

Anoniem zei

p.s.: ik heb je relaas van voor naar achteren gelezen. Heb ik nu wat gemist?

Flopke zei

Of je iets gemist hebt, Roos? Ongetwijfeld. Maar dat is niets om je zorgen over te maken, dat doen we immers allemaal.