vrijdag 3 augustus 2007

Nuttige tekst

Wat is een nuttige tekst? Twee melk en een pak bloem, dat is nuttig. Als je het nodig hebt tenminste en het staat op je boodschappenbriefje. Of: donder op, je stinkt, ik moet je niet. En dan vooral geschreven aan iemand waarmee je ruzie hebt. Of juist: ik mag je wel, kom naar mijn feestje!
Maar 'donder op, ik moet je niet', op een boodschappenbriefje, is weer niet nuttig. Dat klinkt flauwer dan het is. Wat ik bedoel te zeggen: het nut hangt af van wat je ermee wilt bereiken. Dus moet ik hier niet noteren dat ik een pak bloem nodig heb. (Tenzij de kans bestaat dat iemand van jullie het voor me gaat halen natuurlijk.) En schrijven dat ik een feestje geef, heeft ook geen zin. Want ofwel jullie mogen niet komen en dan is het niet erg aardig. Of ik verstuur een soort verkapte uitnodiging, maar ik weet niet aan wie. (Alleen al lastig omdat ik niet weet met hoeveel jullie zijn. Heb ik genoeg stoelen en kan de deur dan nog wel dicht? Of zitten we dan juist ongemakkelijk in een veel te grote kamer te bedenken hoe we het gesprek nu weer vlot kunnen trekken?)
Dus moet de vraag zijn: wat is hier een nuttige tekst. (Of vooruit, een passende tekst. Nuttig is weer zo calvinistisch.) En dat is dus precies wat ik me telkens afvraag als ik iets schrijf. Is het niet te flauw, te melig, te moeilijk, te pretentieus? En ook: moet ik mijn mening geven of liever niet? Eigenlijk wil ik dat niet, dat geeft maar politieke schermutselingen en gedoe. Maar gister piepte er wel een mening naar buiten, dwars door mijn filter en die van sommigen van jullie heen. Ik dacht al vrij snel: Flopke, wat heb je gedaan? Maar potverdorie, achteraf moet ik toch zeggen: het was toch best gezellig gister.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ach ja 'gezellig' Flop. Maar gepassioneerd? Nee dat niet. Spannend? Nee ook niet. Advies: 'Mensch durf te leven' en doe van de hopeloosheid van dit alles verslag.

Anoniem zei

"Weej hebbe d'r lang op gewacht, d'r keumt nar vannacht, eindelijk wir beater wear"

Flopke zei

Jaaaa Bertje. Krek! Ik ga buiten spelen! (Maar niks geks hoor. Ik ga niet leven, kom nou.)

Anoniem zei

Ik wil even zeggen dat ik dit een nuttig stukje vind.

Karin zei

Amen, Ed. En wel degelijk gepassioneerd. Van passie hoeft de wereld geen vlam te vatten. Passie is wat de ziel roert.

Anoniem zei

Karin, bij een weblog is het zaak niet alleen je eigen ziel, maar vooral ook die van de bezoekers te roeren. Anders haken ze echt af. Maar ja, zoveel zielen, zoveel roerselen.
Hoe dan ook: op een weblog is geneuzel of moralistisch mainstream gefilosofeer in elk geval uit den boze.

Anoniem zei

De inhoud neem ik op de koop toe. Contact, productie, laten zien dat je je best hebt gedaan (ja, Flopke doet heel goed haar best!): die dingen zijn minstens zo belangrijk. Jouw blog is een verjaardagsfeestje. We komen omdat je een goede gastvrouw bent. Blijf hapjes serveren,

Siske

Flopke zei

Aarzelend begon ik aan deze blog, als een grap, maar ik kreeg er al snel lol in. Dus ga ik nog even door. Volgens mij zijn er bezoekers die het (vooralsnog en om een of andere reden) ook onderhoudend vinden. Dat vind ik leuk. Dat er aan de andere kant bezoekers zijn die het irritant of oninteressant geneuzel vinden, ook dat kan ik me (maar al te goed) voorstellen. Maar wat ik niet snap, is dat iemand het oninteressant en vervelend vindt en toch terugkomt en het ook nadrukkelijk wil zeggen. Dan wordt het een beetje stil in mijn hoofd.

Anoniem zei

Flop, kennelijk heb je ook zelf af en toe je twijfels over hoe onderhoudend het is te lezen over een 'verstopproject' (zie 'Nuttige tekst'). Op een bijzondere manier mensen en dingen van je afhouden, en met het verslag daarvan ze toch naar je toetrekken, daar gaat je weblog over.
Ik heb niet gezegd dat het oninteressant is, of dat het om geneuzel zou gaan (dat sloeg vooral op enkele van je gastschrijvers).

Los daarvan: ik zie meer in het hilarische verhaal van de dappere pogingen van DaPiet om van het leven nog iets te maken.

Maar nogmaals: je poging is zeker interessant en waar het schip strandt zie je dan wel weer.

Flopke zei

Je had je punt gemaakt, Filomena. Zullen we het hierbij laten? En zullen we al helemaal niet elkaars 'gastschrijvers' gaan beledigen? Laten we tot slot vooral de blogs bezoeken die ons het meest interesseren. (En ja, DaPiet vind ik ook leuk.)

Anoniem zei

Nou ja, beledigen? Gaat 'geneuzel' ook al niet meer door jouw filter?
Wij vrouwen moeten elkaar toch rechtuit kunnen zeggen waar het volgens ons op staat. Of spreekt hier de gastvrouw in jou?
Maar oké Flop, discussie gesloten, en veel succes met het vervolg!