donderdag 13 september 2007

Hallo! Mag ik even aandacht?

Je moet nooit beginnen met zeggen dat je geen tijd hebt voor een goed stukje, dat weet ik ook wel. Want als je dat zegt, vinden mensen het vaak inderdaad minder, ook al ben je zelf achteraf best tevreden. Je schijnt te moeten zeggen: lees dit even, mensen. Hallooo, lees het even! Het is de moeite waard.
Maar dat kan ik niet goed. Ik denk altijd: als het toch niet goed blijkt te zijn, haken mensen af. Misschien denk ik dat omdat ik zelf dan wel eens afhaak. Zoals die keer toen er een collega jarig was in een van mijn vorige banen. We stonden met zijn allen in een veel te klein kantoor en waren behoorlijk rumoerig. De manager hief zijn handen in de lucht en zei: 'Mag ik even stilte mensen? Hallo, mag ik even de aandacht?'
Het duurde even, maar uiteindelijk hielden we onze mond.
Toen zei de manager: 'We zijn hier op de verjaardag van onze Henk. En dan geef ik nu het woord aan Leo.'
Nou nou, tjonge jonge, dacht ik. Maar ik vond het ook knap: met grote vanzelfsprekendheid de aandacht trekken, zonder dat je iets te zeggen hebt. Ik kan het niet.
(En eigenlijk is dat verdomd lastig.)
Dit zie ik trouwens. (Klik dan.)

Geen opmerkingen: