maandag 3 september 2007

Mijn collega komt zo bij u

Stel, je zit op een terras, je wenkt iemand van de bediening, maar die stuift je tafeltje voorbij, terwijl hij roept: 'Mijn collega komt zo bij u.' Ik maak het regelmatig mee.
Inmiddels weet ik dat dit onaardig is. Want het betekent eigenlijk: 'Ik heb geen tijd voor jou, en denk maar niet dat ik terugkom. Zie maar dat je een ander te pakken krijgt.'
Want jullie denken toch niet dat de betreffende ober in de keuken tegen een collega zegt: 'Joh, help jij die vrouw aan dat tafeltje even, die met de handen voor haar gezicht?' (Ik dacht dit lange tijd wel, maar weet inmiddels dat dit niet zo is. Op dit soort terrassen komt er namelijk nooit spontaan een ober naar je toe.)
Hier zitten we op een terras waar we wel werden bediend. Nu was dat niet zo heel vreemd, want we waren de enige, maar toch. Ik sta boven en onder zie je mijn nichtje J. (Ik noem haar mijn nichtje, want zij noemt mij tante. En dan kijkt ze me altijd plagerig aan.)
(En hebben jullie al naar de link met een P gekeken? Wel doen hoor. En omdat jullie vast nieuwsgierig zijn naar wie hem maakt, kijk dan, hier staat ze op de foto.)

8 opmerkingen:

Niki zei

Terrasleed: "Nee, u moet afrekenen bij mijn collega!". Zit je alsnog een half uur met een leeg glas te wachten tot je je geld kwijtkunt.

Flopke zei

Ja! De betaalober en de serveerober zijn soms twee totaal verschillende wezens. Maar als je na lang wachten, besluit gewoon weg te lopen, daar kunnen ze allebei dan weer héél slecht tegen.

Anoniem zei

Dank je, Flop, voor het reclame maken voor mijn blog! Ik ben ook diep onder de indruk van je doorlinkvaardigheden. Daar moet ik mij nog in verdiepen. Zodra ik het onder de knie heb ga ik mensen naar je doorverwijzen. Want het is allemaal herkenbaar leed, dat je beschrijft. Aan de bar word ik ook nooit opgemerkt, als ik iets wil bestellen. Zou dat zijn omdat ze zien dat ik toch nauwelijks alcohol drink?

Anoniem zei

Klein bier dames, klein bier.

Flopke zei

Dat je niet drinkt, is zeker een reden om je te negeren, Siske. Maar als je wel drinkt is dat ook een reden. En als je botox in je neus hebt, is het een reden. Als je geen botox in je neus hebt, ook. Als je lang bent is het een reden, en als je klein bent...
En serveerober: ja. Inderdaad.

Anoniem zei

Ik was laatst met mijn twee kinderen en vriendin in een burger etablissement en werd daar onkies behandeld door de behandeldame die achter de balie stond. Toen ze wegliep mompelde ik "wat een doos", waarop haar collega mij het door mij gevraagde bestek overhandigde met de mededeling "en niet meer schelden!". Zij wist haar collega (de doos) toen zeer snel te vinden en briefde haar mijn mededeling door. De eerste (de doos dus) kwam daarop verhaal halen bij mij en vroeg "hoe noemde u mij". Ik zei "een doos". Zij wilde mij toen niet meer helpen en vervolgens vroeg ik naar haar baas. Die wist ze dus ook heel snel te vinden en ik daarmee ook. Hij heeft me daarna meteen geholpen. Ik kreeg zelfs een voorkeursbehandeling. Wat ik maar zeggen wil: aardig zijn leidt niet altijd tot het snelste resultaat.

Anoniem zei

Ik moest laatst even shoppen op koopavond, na mijn werk, en besloot patat te eten - dat mag toch wel eens? Zag dat de frietboer om de klant voor mij te bedienen (broodje hamburger) met zijn blote handen rauw vlees uit de vitrine pakte, en daarna talloze voorwerpen aanraakte met zijn ongewassen handen; ook mijn plastic bakje. Ik kreeg een paar besmette euro's van hem terug. Jakkie! Ook heb ik steeds meer een hekel aan ijshoorntjes die door neuspeuterige vingers zijn vastgepakt, tijdens het bolletjes stapelen.
Snacken buiten de deur: esthetisch is er veel op af te dingen, maar is wel goed voor je weerstand.

Flopke zei

O ja Siske, zo heb ik een keer vis gekocht. De visboer had een snotje aan zijn neus. Nadat mijn vis verpakt was, was het weg.
(Dit wordt wel een echte blog voor 18+, getver.)
En ik vind het een goede tip van Ed. Ik ga hem onthouden. Vooral dat je het maar blijft herhalen, en nóg een keer. Goed!