donderdag 25 oktober 2007

Hoezo verlopen pas?

Maar nog even iets anders. Vandaag ga ik mijn paspoort verlengen en nu vroeg ik me opeens af: waarom moet een paspoort eigenlijk geldig zijn? Ik bedoel eigenlijk: waarom is hij na een paar jaar opeens níet meer geldig? Het gaat er niet om dat ik in de tussentijd onverhoeds gestorven kan zijn. (Ik weet eigenlijk niet of je je paspoort moet inleveren als je dood bent. Maar als je dat niet doet, wat dan nog? Ik bedoel: tegen de tijd dat ze erachter komen, ben jij al lang gecremeerd en uitgestrooid.)
Daar gaat het dus niet om, want je krijgt pas problemen als je met een ongeldig paspoort de grens probeert over te steken. En dan ben je eigenlijk aan het bewijzen dat je leeft.
Is het om te bewijzen dat ik de afgelopen vijf jaar geen zware crimineel geworden ben? Maar als ik zo crimineel ben, zou ik een vals paspoort regelen, dat moet het probleem niet zijn.
Moet het dan omdat ik niet meer op mijn pasfoto lijk? Ook dat vind ik een sterk verhaal. Ik lijk nog best.
Verder is mijn paspoort in prima staat. (Mijn rijbewijs niet, die zou ik wel nieuw willen hebben.)
Ik kom er niet uit, ik zal het de ambtenaar zo eens vragen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van de ambtenaar.
En naar de pasfoto op je nieuwe paspoort. Eens kijken of je lijkt.

Anoniem zei

Mijn oma, de ene die niet pas deze week is overleden maar al veel langer geleden, hield niet van troep. Op zeker moment deelde ze ons mee dat ze haar paspoort had weggegooid. Uitroepen van afgrijzen alom. Je paspoort weggooien! Wie deed dat nou! Maar zij bleef rustig. Ze zou toch niet meer gaan reizen, zei ze. (Sterker nog: dat had ze zelfs nooit gedaan.) En dus lag dat ding daar maar ruimte in beslag te nemen. In de vuilnisbak ermee! Misschien had ze eigenlijk wel gelijk. Kijk, Flop, dat is nog eens opruimen!

Flopke zei

Ik laat het morgen weten, Victor. En Siske, wat lekker bevrijdend! Moeke Krekel had haar trouwboekje weggegooid. Wat moest ze er nog mee? Maar ik weet niet meer of dat voor of na het overlijden van haar man was.

Anoniem zei

Je moet het verlengen om dezelfde reden als waarom het niet gratis is: je spekt er de staatskas mee.
Dat zeg ik, maar zelf hebben ze ongetwijfeld een heel ander verhaal.

(ps die pasfoto maken is nog niet eenvoudig: denk aan oorlellen want daar is iets mee. Die moet je laten zien of juist niet)

Anoniem zei

Wow, een cliffhanger...
Heb er de hele nacht niet van geslapen :)