maandag 26 augustus 2013

Niets vergeten?



Ik ga het nog over seks hebben en populaire tv en onderbuikgevoelens, maar soms heeft iets opeens voorrang. Net was ik aan het sporten en op tv zag ik een schilderprogramma van omroep Max. (Het grootste voordeel van sporten is dat ik op mijn sportschool waardeloze programma's kan kijken.) Onmiskenbaar een Schilder (wit hemd, artistiek baardje, hij had zelfs iets op zijn hoofd) stond een plant te schilderen. Het schilderij was bijna af. In de tijd dat ik keek, schilderde hij twee dauwdruppels. Ik zag eerder een flits van dat programma en het valt me op dat het nooit goed is wat ze doen op het schilderij dat - in zijn soort - wel gelukt lijkt te zijn. In ieder geval is het beter dan wat ze er op tv aan toevoegen. Na de twee druppels deed hij een stap naar achteren en zei: 'Even kijken of ik nog iets vergeten ben.'
Hij zei niet: 'Kijken of ik vind dat het lijkt,' of 'kijken of het zo goed is,' of: 'kijken of ik het anders wil'. Nee, hij keek of hij niets vergeten was.
En hij was iets vergeten. Er moest nog een highlight op de vleugels van een vlinder. Hij bracht die aan en toen was hij niets meer vergeten.
Vervolgens spoorde hij ons kijkers aan om het cursusboek erbij te pakken en het schilderij ook te maken.
Dat ga ik niet doen, het lijkt me niet nodig, het schilderij bestaat al. Bovendien heb ik het cursusboek niet en dan ga je natuurlijk van alles vergeten.
Maar o wat ben ik gelukkig, want ik heb het schilderij op internet gevonden. Dit is het.

2 opmerkingen:

marina zei

Ik mis Teleac. Als dat nog op tv was zou ik de sterren van de hemel sporten. Cursus Chinees, bloemen schikken of schilderen, dondert niet. Als het maar een cursusboek heeft en een presentator met een baard.

Flopke zei

Ja ja ja! Maar na Creatief met Kurk zijn ze er keihard mee opgehouden.