vrijdag 9 mei 2008

Stijloefeningen: Volkskeuken

Van bitterballen moet je er niet te veel eten, anders lust je ze jaren niet meer. Dat geldt in ieder geval voor mij. Maar te weinig is nu ook weer niet de bedoeling. Laatst zat ik in vergadering met de Volkskeuken-collega's en kregen we een te kleine schaal bitterballen geserveerd. Ik zag het gelijk bij binnenkomst, maar noch de serveerster, noch mijn collega-koks hadden het in de gaten en dus ging het bord zorgeloos rond. Collega Wittman nam er zelfs twee en toen de schaal bij mij was aangekomen, nam ik de laatste.
Zo ben ik.
Ik gaf het lege bord door aan mijn buurman en zag de teleurstelling op zijn gezicht. Ik stootte mijn buurvrouw-kok aan die de contacten met de keuken onderhield en zij liep onmiddellijk naar de telefoon om op luide toon een nieuwe portie te eisen. In minder dan tien minuten werd die geserveerd.
Voor thuis zou ik er zeker niet te weinig te maken, want daar ben je echt wel langer mee bezig dan tien minuten. Maar ze zijn veel lekkerder dan die uit de supermarkt, dus het is zeker de moeite waard.
Voor een goede ragout heb je krachtige bouillon nodig en kleingesneden stukjes vlees van de biologische slager...

Ingrediënten voor vier personen:

250 gram paddenstoelen;
oude kaas;
250 gram worst of gekruid gehakt;
room;
400 gram pasta, bij voorkeur lintpasta.

Geen opmerkingen: