vrijdag 8 augustus 2008

Baby aan boord

Dit bordje zie je af en toe achterop een auto zitten en daar kan ik dus heel lang en diep over nadenken. Want wat wil de bestuurder hiermee zeggen?
Is het een vreugdekreet? Of een verwijt? (Als de condooms een beetje fatsoenlijk waren in dit land, had dit niet hoeven gebeuren.) Of is het inderdaad een waarschuwing? Maar waarvoor dan? Moet ik nu extra voorzichtig rijden? Omdat daar een baby aan boord ligt? Wordt mij zo extra op het hart gedrukt niet tegen de auto te botsen? Omdat het zonde is zo'n pasgeboren leven in de knop te breken? Dat twee volwassenen door een auto-ongeluk sterven is erg, maar goed, die dingen gebeuren. Maar zo'n teer pasgeboren wezentje... Of gaat het juist om de ouders, omdat die een extra verantwoordelijkheid hebben met zo'n klein wurm? Is de baby eenmaal uitgegroeid tot een kleuter, dan maakt het niet meer zo uit? Dan kan hij zelf zijn besjes wel bij elkaar zoeken? En zijn de kinderen het huis uit, dan kunnen we weer vrolijk plankgas?
Of vraagt men mij via het bordje niet te toeteren, omdat de baby daar wakker van wordt? Ik toeter nooit als het niet nodig is, maar pleit men zo voor een extra terughoudend beleid? Bij een béétje gevaar, liever niet? Alleen bij groot gevaar, als je écht een ongeluk kunt voorkomen, dan, desnoods, in hemelsnaam. Maar houdt het kort?
Of is het slechts een verzoek om een beetje clement te zijn voor het rijgedrag van de auto? Want ja, borstvoeding geven en schakelen, het blijft toch een lastige combinatie.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik houd het maar op opschepperij. Na veel moeite zijn ze er eindelijk in geslaagd de baby,met het autostoeltje, in de vereiste riemen te krijgen. Vervreemdender vind ik z'n tegenhanger op sommige auto's: 'ik rem ook voor baby's'

Flopke zei

Maar die sticker begrijp ik nu juist weer heel goed. Sterker: ik heb zelf ook een beetje de neiging om te remmen als er een baby voor je wielen kruipt. Daarna kun je toch weer gewoon gas geven?

Karin zei

Het zou handig zijn als die sticker, net als je parkeervergunning, in zo'n plastic hoesje geschoven kon worden. Dan kun je 'm eruit halen als de baby niet aan boord is. Of kun je, als je geen baby hebt maar er wel af en toe een vervoert, tijdelijk dat plaatje erin schuiven. En misschien zijn er ook wel varianten voor als je een papegaaienkooi achterin hebt, of een verse taart van de bakker. Dan rij ik ook altijd iets onberekenbaarder.

Flopke zei

Dat bedoel ik, Karin. Er zijn zoveel bordjes te bedenken, dat het misschien handiger is een lichtkrant op het dak te monteren.

Karin zei

Precies. Je voorkomt er misschien geen ongelukken mee, maar het verklaart wel een hoop over je rijgedrag (sorry, zit me nog te scheren, oeps, daar valt m'n mesje) en kan wellicht over de gehele linie de spitsrijder milder stemmen. Ik ben voor.