vrijdag 18 december 2009

Ik heb talent

Men reageerde op mijn blog en van het een komt het ander. Daarom nog een overweging. Waarschijnlijk ging mijn vorige post over de vraag: wie heeft talent?
Probleem hierbij is dat je iemand dat zelf niet kunt vragen. Want als iemand talent heeft, zal hij dat waarschijnlijk ook van zichzelf zeggen (hoewel de echt getalenteerden ook de neiging kunnen hebben om tegen talenten even groot als zijzelf op te kijken). Maar degene die geen talent heeft, kan ook van zichzelf denken dat hij talent heeft.
Dit idee, waar ik al langer in geloof, wordt gesterkt door een oud onderzoek waarop ik stuitte. Het effect wordt the illusion of superiority genoemd.
Hoe kan het dat de talentlozen van zichzelf denken dat ze talent hebben? Ik las de volgende verklaring: talentlozen missen het talent en weten dus helemaal niet waaruit dat talent bestaat. Niet gehinderd door kennis voelen ze zich oprecht getalenteerd.
Of iemand talent heeft, moet je dus niet aan iemand zelf vragen.
(Hoe je talent op de foto zet? Geen idee. Maar kijk, ik won dit boekje van Dimitri Verhulst. Ik houd niet van voetbal, maar toch ga ik het lezen.)

2 opmerkingen:

De Quall (De Kwall) zei

Ik ken wel een Dimitri van Toren. Zou dat familie zijn van Dimitri Verhulst? Van uw boek, ze hebben beide dezelfde voornamen...

- Wie zei u?
- Die met Trien!

Code van de week: claricavelotjekant

Flopke zei

Verhulst schreeft de Helaasheid der Dingen. Als u dat nog niet gelezen heeft, zou ik adviseren: ga het boek onmiddellijk halen zodra de weersomstandigheden het toelaten. De film haalt het er niet bij. (Nu zijn adviezen er om in de wind te slaan, maar toch, ik kan niet anders.)