zondag 23 september 2012




Hoe kan het dat je op een dag aan de kassa staat, de lachende caissière een klap in haar gezicht geeft en roept: GEEF JE DOOR AAN HET HOOFDKANTOOR DAT ZE MET DIE K*TACTIES HUN KLANTEN HELEMAAL GEK MAKEN?
Welnu, als volgt.
Ik moest ergens heen, had hoofdpijn en liep snel nog even Kruidvat in. Er stond geen rij aan de kassa, er stond slechts één man voor me en iets verder stond een oude man.
Als doorgewinterd stadsmens weet je dat je dan op je hoede moet zijn.
Een vriendelijke kassastudent sprak de oude man  geduldig en bemoedigend toe. Weet niet meer wat ze zei, maar het was iets als: stop uw portemonnee maar weer in uw zak.
De man protesteerde.
Zoiets was het.
Nadat de oude man eindelijk weer in zijn scootmobiel was gestapt en wegreed, keerde ze zich naar de man toe. Die legde niets op de band, maar vroeg haar iets over een actie. Nadat hij het twee keer had uitgelegd pakte zij een map. De acties kende de kassastudent niet uit haar hoofd. Rustig bladerde ze door de map heen, klapte hem toen dicht en vroeg haar collegakassastudent, die niet achter de kassa stond, maar met boodschapjes in haar armen achter mij (dit verzin ik niet): wil jij even in jouw map kijken, want ik heb hier nog de aanbiedingen van week 34 staan.
Het andere meisje kuierde naar haar kassa en pakte haar roze map.
De stoom kwam uit mijn oren en ik vroeg: ' Zou ik alsjeblieft deze pillen kunnen afrekenen, ik heb echt haast.' 
De kassastudent zei: 'Een momentje, ik help u zo.'
Toen de man zich daarop parmantig omdraaide, zijn handen hief, want hij kon er ook niets aan doen, legde ik mijn boodschappen op de lopende band en liep weg.
Later die middag, ik had nog steeds hoofdpijn, stapte ik een andere Kruidvat binnen. Met de pillen in mijn handen, sloot ik aan bij een lange rij. Vooraan een briesende man en een kassastudent zie hem uitlegde dat hij echt drie bussen van de actie moest halen, anders ging het niet.
De man brieste dat ze ons maar eerst moest helpen, want dat hij zelf een enorme hekel had aan wachten.
De kassastudent zei dat dat niet ging. Dat kon de kassa niet.
Daarop stoof de man naar achter om een derde bus van het een of ander te halen.
Nou goed, zo dus.


Geen opmerkingen: