zaterdag 10 november 2007

Ja, nee, ik vat uw vraag wel!

Iemand wilde publiciteit en vroeg mij of ik iets over een bepaalde tekst wilde schrijven. Ik zei toen: 'Als ik iemand kan spreken die de tekst op een goede manier voor me kan interpreteren.'
Dat was goed, ze zou me een naam doorgeven.
Ik kreeg een naam van een voorzitter van het een of ander, met telefoonnummer.
Ik belde en vroeg: 'Wat staat daar nou precies?'
'Dan moet u de tekst er even bijpakken,' zei de voorzitter.
'Ik wil het juist van u weten, daarvoor bel ik,' zei ik.
De voorzitter gaf een algemeen en abstract antwoord.
'Kunt u een voorbeeld geven?' vroeg ik.
'Nee,' zei de man. 'Pakt u de tekst er maar bij!'
'Maar als u het niet kunt interpreten, hoe moet ik het dan kunnen,' vroeg ik. 'U heeft er immers verstand van.'
'Ik ben de voorzitter,' zei de voorzitter. 'Ik kan me hier dus niet op die manier over uitlaten.'
Na nog wat gesteggel, stelde ik nog één vraag.
De voorzitter bleef stil.
'Vat u mijn vraag?'
'Nee.' (Stilte.)
'O, nou...' zei ik.
'Ja, nee, ik vat uw vraag wel!'
Stilte.
Sommige gesprekken zijn meer dan de moeite waard.

Geen opmerkingen: