woensdag 9 januari 2013

Warm en intiem


De laatste keer dat ik sportte zag ik een programma over Oprah die de moeder van Michael Jackson interviewde.
Hoe leg ik dit uit?
Je zag dus niet het interview zelf, het programma ging over dat interview. We zagen Oprah op het interview terugblikken ('Dit was een moeder! Dit was de liefste, meest normale mens dat ik ooit had ontmoet!'), we zagen de opnameleider die herinneringen ophaalde ('Het was héél spannend, zou de moeder gaan praten?'), we zagen andere aanwezigen (Óprah bouwt snel een warme band op.') En we zagen hoe Oprah de hand van de moeder vasthield en die minutenlang niet meer losliet.
Er was ook een man bij het gesprek aanwezig, waarover Oprah zich erg verbaasde. Dat begreep ik niet helemaal, want het was de vader van Michael, maar blijkbaar was hij niet uitgenodigd. Hij had Michael in het verleden geslagen, iets waarvan ook de moeder nu zei 'vroeger wist je niet beter'. Enfin, hij zat er en Oprah liet hem iets zeggen, omdat hij dat 'blijkbaar heel graag wilde'. Wat hij zei, kwamen we verder niet te weten.
Ook de kinderen kwamen bij het gesprek zitten en zeiden 'ontroerende' dingen over hun vader, zodat we 'Michael leerden kennen zoals we hem niet kenden'.
Die 'we' dat zijn dan de mensen die het interview te zien krijgen, want de 'wij' die naar dit programma keken, moesten het met deze mededeling doen.
Tot slot bleef Oprah eten. Ik weet niet wat ze aten, ik weet alleen dat de moeder het een grote eer vond en Oprah ook. Ik heb altijd het idee dat de eer voor een van de twee partijen het grootst moet zijn, maar in dit geval kwam ik er niet achter wie dat was. (Achteraf denk ik dat de grootste eer voor de moeder was, want het programma werd uitgezonden op The Oprah Network.)
Aan het eind van de aflevering riep Oprah emotioneel: 'Waar is de camera, ik wil afscheid van moeder nemen, ze is zo warm!'
En bij het afscheid zei Oprah het meest intieme dat Oprah tegen een moeder van Michael Jackson had kunnen zeggen. De moeder leek er diep door ontroerd te zijn. Of ze geloofde het niet. Of ze had er geen zin in, heel precies weet ik dat eigenlijk niet, in ieder geval waren wij met stomheid geslagen. Oprah zei: 'Ik zou wel een keer met u willen praten zonder camera's erbij. Echt waar, ik zou een keer langs willen komen zonder camera's.'


1 opmerking:

Flopke zei

Wel fijn dat je het zegt, anders hadden we het niet geweten.