dinsdag 10 december 2013

Imago van de Bijenkorf...




De Bijenkorf wil zich op het betere segment gaan richten en daarom sluiten ze een paar filialen in steden waar geen eer aan te behalen valt.
Het was me eigenlijk nooit zo opgevallen dat De Bijenkorf ordinair was, maar om met de voetbalfilosoof te spreken: 'je gaat het pas zien als je het doorhebt'.
Laatst bezocht ik het warenhuis in een van de goedkope steden, ik had een kookwekker nodig. Op de keukenafdeling zag ik er een staan met fikse korting, want 'alles moet weg'. (Waarom dat moet, leggen ze niet uit, maar ik snap het wel: als je je spullen zelfs in een ordinaire stad aan de straatstenen niet kwijt kunt, ga je ze niet in de overgebleven filialen in de dure steden proberen te slijten. Je wilt immers aan je imago werken.)
De kookwekker kostte 12 euro en er ging 50% vanaf. Toch kocht ik hem niet. Misschien waren het de lange rijen voor de kassa, misschien was het de omroepstem die om de vijf minuten omriep: 'Bezóékers van de Bijenkorf...' en daarna een mededeling als: kijk eens op de lingerieafdeling voor goedkoop ondergoed, of: onze taarten zijn te koop op de gebakafdeling. De stem was zo doordringend en kwam zo vaak voorbij, dat ik snapte hoe je ermee kunt martelen. Als ik er binnen een half uur al rádeloos van werd, zou ik na een slapeloze nacht aan de stem te zijn blootgesteld, echt alles bekennen. Maar ik kon vluchten, dus dat deed ik.
Omdat ik nog steeds een kookwekker nodig had, stapte ik een kookwinkel binnen. En daar stond eenzelfde exemplaar voor zeven euro zoveel.
Ik kocht hem niet omdat hij uiteindelijk meer zou betalen dan bij De Bijenkorf. En bij De Bijenkorf kocht ik hem ook niet meer, omdat ik daar feitelijk geen 50% korting zou krijgen en ik zulk koopmansgedrag niet wil belonen.
Later zag ik iets vergelijkbaars bij merkkleding: een colbertje van 300 euro, hing er voor 400 euro met 30 procent korting.
's Avonds laat kwam ik nog een keer langs het warenhuis. Achter de donkere pui schalde de immer frisse stem: 'Bezóékers van de Bijenkorf...' en na vijf minuten weer. Dat moet zo de hele nacht in straf ritme zijn doorgegaan.
En daarom weet ik: het is heel goed dat De Bijenkort aan haar imago gaat werken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zeg Flopke, vermoed je een strategisch verband met het bericht dat de Bijenkorf 5 van 12 winkels gaat sluiten?

Flopke zei

Ja Anoniem, eerlijk gezegd wel.