zondag 12 augustus 2007

Ik weet het even niet

Vandaag weet ik het niet meer. Vanochtend heel vroeg - eigenlijk had ik nog moeten slapen - dacht ik: gaat het wel goed zo? Vertel ik niet te veel? Ik ben al gewaarschuwd: je laat jezelf zien, Flopke. Via je handen, via wat je zegt.
Moet ik jullie wel verhalen gaan vertellen hier? Over Theo, over Opa, over wat ik op straat tegenkom?
En waarom? Krijgt het allemaal geen hoog Margriet-gehalte dan? Of is het uiteindelijk om mezelf toch te laten zien? Maar het is zo eenzijdig allemaal. Wat weet ik van jullie? En hoe lang houd ik dit vol? Hoe lang houden jullie het vol? (Straks lopen jullie weg, moet ik mezelf dat wel aandoen?)
En ook: kan ik mijn krachten niet beter sparen? Er moet ook nog geld worden verdiend. (En ik heb nogal wat nodig. Dat weten jullie inmiddels.) Maar misschien ook moet ik mijn krachten sparen om iets beters te schrijven? Gaat het anders nog wel lukken?
Roep ik met dit stukje ondertussen geen mensen op om te zeggen: Ja, Flopke, spaar je krachten! En bespaar ons dit! (Zouden ze hier nog rondhangen? Ze hebben zelf toch zo'n leuk leven?) En roep ik tegelijkertijd geen tegengeluiden op: Nee, Flopke, ga door! Je bent leuk, je bent prachtig. Dat is weer ijdelheid, daar gaat het me niet om. Dat is nooit de bedoeling geweest.
Maar dit bloggen is zo leuk, ik zal het missen. Moet ik juist daarom niet stoppen? Omdat dat verstandiger is? Omdat ik mijn tijd beter moet besteden? En ga ik dat straks dan ook doen? Worden jullie niet moe van deze vragen?
Ik ga maar weer even slapen.
Als het lukt.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

"Bijna negen uur, bijna augustus. Ik heb het koud."

Weet je nog? Met andere woorden: waar blijft die roman?

Anoniem zei

Het blijft link...

Karin zei

Die foto van Flopke met Theo is in elk geval prachtig! 'Karin' was er gisteren even niet, bezig met een ander leven (weet niet zeker of het een vorig of een volgend was). Maar heb me toch een paar keer afgevraagd: zou Flopke al over Theo geschreven hebben?

Niki zei

Je kunt je blog nog altijd laten bundelen, voor al die mensen die niet bloggen maar boeken lezen. Maar wat maakt het uit in welke vorm je publiceert? Mij bereik je er in ieder geval mee. Ga door Flop!

Anoniem zei

Zet ik hoopvol mijn computer aan om de dag eens met Flopke te beginnen... heb ik weer.

Flopke zei

Soms moet je het even laten uitrazen, Ed, zo erg is dat niet. En Bertje: je wens waardeer ik, maar voor een roman zijn vooral geduld en tijd van belang. Dus als het er ooit van komt, dan kan het nog wel even duren.
Ja, 'Karin', wat een lijf had hij! Dank, Niki en Bob: ik begrijp wat je doormaakt. Dat heb ik nu ook altijd.