zondag 19 augustus 2007

Recht op ongeluk

Jaren geleden toen ik met werken begon - je ontkomt er toch niet aan - en na bijna een jaar op losse contracten te hebben gewerkt, kreeg ik een vast contract. Ik weet nog heel goed wat ik dacht toen de dienstdoende manager me dat mededeelde. Mijn eerste gedachte was: 'Hè, hè, nu kan ik eindelijk weer ongelukkig worden.' Want met een los contract had ik toch het gevoel een soort van optimisme te moeten uitstralen. En dat een jaar lang, het viel me zwaar.
Dit gevoel heeft niet iedereen, ik weet het. Ik geloof zelfs dat de aanleg en behoefte tot een licht ongeluk sommigen irriteert. Zo werkt het: ga op de grond liggen en men begint te trappen.
Dat kan allemaal wel zijn. En ik weet dat ik niet mag mopperen, want ik slaap niet onder een brug, ik kan kleren kopen en ga naar een land met een C op vakantie. (Ja, ja, daarover later meer.) Als ik het straks moeilijk krijg, zal ik me aan het optimisme moeten vastgrijpen. Maar nu worstel ik met grote regelmaat.
We leven in een vrij land.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, klopt helemaal, je moet altijd maar blij zijn en vooral erg gelukkig.. Totale onzin natuurlijk. Maar hetzelfde geldt voor ONgelukkig. Een mens is nou eenmaal geen machine, Flopke. Beetje afwisselen dus :-)

Anoniem zei

Ik heb goede hoop dat het je ook in C-land lukt om af en toe stevig ongelukkig te zijn. (je neemt toch die sigaar uit eigen doos mee)

Flopke zei

Ik ben tegenwoordig ook echt wel eens gelukkig, hoor Wieneke. Laatst bijvoorbeeld, het was avond, zwoel en even voelde ik me... maar ik kon het niet opschrijven. Ik weet het: ook dat moet eruit. Ik doe mijn best.
En Marina, ik neem geen sigaren mee, want ik kan ze beter daar kopen. Zodra ik een navbar heb, ga ik een enquete maken, dan mogen jullie raden...

Niki zei

Mag ik nu al raden?

Flopke zei

Nee, nee, Niki, dat zou niet eerlijk zijn. Het wachten is op mijn navbar...

Anoniem zei

Cuba, qué linda es Cuba

Niki zei

Nou Flop daar gaat je enquete.

Flopke zei

fuck

Flopke zei

(en toch heeft niki gewonnen)
(wegens het discreet doormailen van het meest correcte antwoord)
(zodat ik de enquete nog kon maken, als ik een navbar had)
(nu doe ik het niet meer)
(ook niet als ik een navbar krijg)
(wat ik dus nog steeds niet heb)