dinsdag 25 september 2007

Herfst

Vervelen is volgens Van Dale: niet weten wat te doen en daardoor landerig gestemd zijn. Vanochtend bedacht ik me dat het andersom is: je voelt je landerig, hebt nergens zin in en zo vallen alle activiteiten af, als bladeren van een boom. Verveling is de herfst van de ziel.
Nu nodigen sommige omstandigheden natuurlijk meer uit tot verveling dan andere. Soms moet je van goede huize komen om je te vervelen. (Maar het is altijd mogelijk, geloof me.) De kern van verveling zit wat mij betreft toch vooral in het gevoel.
Wel heb ik de illusie dat verveling net als de herfst een doel dient (samen met de winter natuurlijk, maar die sla ik nu even over, men kan niet alles tegelijkertijd onder ogen zien). Een doel dus: je verzamelt om het straks weer lente te laten worden. Het is de basis van vernieuwing.
Ach, het zal allemaal wel niet waar zijn, maar de illusie biedt tenminste houvast.
En laat het nu maar weer snel lente worden, in ieder geval in mijn hoofd.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik keek door de straat, zag de zon door de bladerende bomen gaan en het asfalt was vochtig. Dacht, eej wow, een lentegevoel door de herfst.

De herfst is naar mijn idee lang zo gek nog niet, nee dan de winter, daar wordt je pas herfstig van..

Flopke zei

Laat ik nu eens niet zeggen: maar Herman, de herfst kondigt de winter aan, dat is het erge ervan! Nee, laat ik nu eens naar buiten kijken en proberen te zien wat jij ziet.
Nu!

Anoniem zei

Waarom zou het vallen van de blaadjes het einde zijn van een levenscyclus? Draai het eens om! Het vallen van de blaadjes is het begin van nieuw leven... De herfst is eigenlijk een mooi nieuw begin :)

Anoniem zei

Je haar heeft zo'n mooie herfstkleur, Flop!

Flopke zei

Maar Edje, dan zijn we het eens hoor. Dat is nu net waar ik me aan vastklamp.
En Siske, je bedoelt toch niet de zwarte sjaal? Nee, dat bedoel je vast niet.

Anoniem zei

Hé Flop,
moet je dan nog lang wachten voordat je naar... Cuba gaat? Trek anders de gordijnen dicht, zet de verwarming hoog en drink kleurige cocktails. Bijvoorbeeld.

Flopke zei

ojeeja Ivo, dat duurt nog wel even. Het idee was om de winter te verkorten, niet om de zomer te vervangen. Zucht.
(Dichte gordijnen geeft alleen maar meer somberte, maar die cocktails in een te warme kamer vind ik wel een goed idee.)